maanantai 7. helmikuuta 2011

Puolustuksen puheenvuoro

Koska edellinen kirjoitukseni sisälsi urputusta työtäni kohtaan, mahtoi moni miettiä, että miksi hemmetissä minä sitten olen kyseisessä työpaikassa. Miksi en vaan vaihda paikkaa. No, tässäpä muutama syy.

  1. Kyllä minä tykkään työstäni, en tee sitä hampaat irvessä, vaan se sujuu minulta luonnostaan. Vaikka ehkä muuta voisi luulla. Työhöni kuuluu paljon asiakastapaamisia, siis todella paljon. Pidän asiakastyöstä. Vanha klisee, tykkään olla tekemisissä ihmisten kanssa, ei tosin auta. Tykkään sietää erilaisia ihmisiä on paljon lähempänä totuutta.
  2. En koskaan työpäivän aikana katso kelloa ja ajattele, vielä viisi tuntia, että pääsen kotiin. Useimmiten se on. Oho, kello on neljä! Olen ollut töissä kaupassa ja pesulassa. Näissä molemmissa paikoissa oli se vika, että aika ei kulunut, vaikka töitä olikin. Paiskin töitä niska limassa ja ajattelin, että varmaan ainakin kaksi tuntia mennyt. No, kun katsoin kelloa niin vaivainen vartti. Sinä hikisenä kesänä pesulassa päätin, että ei enää ikinä tällaista työtä, jossa pitää koko ajan katsoa kelloa.
  3. Saan kohtuulllista korvausta työstäni. Palkkani on noussut huimasti. Tekemällä mielenkiintoisia sivuprojekteja, saa myös lisää korvausta.
  4. Minulla on mahdollisuus tehdä mielenkiintoisia sivuprojekteja. Toimin mm. työpaikkaohjaajana / -opettejana. Tekisin niitä mielelläni päätoimisesti, mutta se ei ole mahdollista. Ne pitää hoitaa normityön ohessa.
  5. Olen vaihtanut työpaikkaa kaksi vuotta sitten. Vasta nyt olen päässyt jyvälle työtehtävistäni the Firmassa. Ensimmäinen vuosi uudessa työpaikassa oli rankin vuosi ikinä. En nyt ihan heti jaksaisi uutta sellaista.
  6. Mulla on kivat työkaverit.
Kun olin kaupassa töissä, urputin kauppiaalle, että en koe tekeväni millään muotoa hyödyllistä työtä. Siis itseni näkökulmasta, kaikki  hyöty meni kauppiaan pussiin. En mitenkään nähnyt, että tavaroiden lastaaminen hyllyyn, aletuotteiden hinnoittelu tai asiakkaiden omituisiin kysymyksiin vastaaminen* olisi ollut hyödyllistä. (Olin aika teini.) Kauppias sanoi minulle, että jos et voi muuttaa työtäsi, tulee sinun muuttaa asennettasi työhön. Kummallista kyllä tämä on jäänyt elämään päähäni ja puskee sieltä ulos aina tasaisin väliajoin. Aina silloin, kun valitan työstäni. 
Fru L
* Voiko hyttysiä torjua raidilla? Vastasin, että voi. Jälkeenpäin kyllä kadutti. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mikä on sinun tarinasi?